Monday, September 24, 2012

Dimana tanggungjawab Bank Negara Malaysia?


Kemasukan dana asing ke negara ini adalah sesuatu yang baik jika ianya dalam bentuk pelaburan asing.

Kita tahu dana asing juga ada digunakan untuk tujuan pembangunan insan dibawah panji-panji United Nations (Bangsa Bangsa Bersatu) dan lain-lain pertubuhan yang di-iktiraf.

Segala aktiviti ini sememangnya dipersetujui dan dipantau dan dipastikan ianya selaras dengan undang-undang serta budaya negara kita.

Dalam isu ini saya agak keliru dengan tahap kemampuan atau competency pihak Bank Negara Malaysia dalam pemantauan serta penguatkuasaan undang-undang kita.

Kes terbaru melibatkan penyaluran dana asing kepada pertubuhan tidak berdaftar seperti Suaram menimbulkan beberapa persoalan yang agak merisaukan.

Apakah Bank Negara sedar atau tidak tentang kemasukan dana berjuta-juta ringgit ini?

Jika Bank Negara tahu akan jenayah ini kenapa setakat ini belum ada apa-apa siasatan atau tindakan terhadap dalang-dalang ini?

Jika Bank Negara sememangnya tidak tahu akan jenayah ini, saya mendesak agar kerajaan menubuhkan satu badan baru khusus menyiasat jenayah menyaluran sebegini kerana nyata pihak Bank Negara tidak mampu menjalankan tugas mereka menguatkuasakan - Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001 (AMLATFA).

Penyaluran dana asing secara haram kepada golongan yang secara terang-terangan terlibat dalam gerakan anti-Kerajaan adalah satu ancaman keatas keselamatan negara kita.

Ini bukan isu politik tapi isu keselamatan negara.

Ianya adalah satu gerakan subversif moden. Saya katakan subversif kerana kegiatan sebegini telah terbukti menyebabkan hura-hara dan keruntuhan beberapa negara diTimur Tengah dan Afrika.
Malah telah ada pertubuhan subversif yang berselindung disebalik ‘human rights’ atau kebebasan yang telah di-usir keluar dari Mesir dan juga Russia.

Kita tidak perlu menunggu sehingga nasi menjadi bubur seperti di Mesir atau sehingga jalan-jalanraya kita dipenuhi rakyat yang diperdaya kuasa asing.

Ini adalah satu ancaman keselamatan yang serius, saya ingin medesak agar pihak Bank Negara menjelaskan status sebenar kes-kes menyaluran dana asing secara haram dedalam negara ini.

Saya pasti rakyat Malaysia mahu pihak berkuasa mengambil tindakan yang sewajarnya.

Hanya pengkhianat sanggup berdiam diri bila negara sendiri diancam anasir luar.


Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim
Ahli Parlimen Bayan Baru
24 September, 2012

No comments: