Tuesday, August 30, 2011

BEBAN POLITIK PR - Anwar Ibrahim atau PKR?


Bulan lepas saya telah membongkar satu usaha sulit DAP dan PAS untuk mengantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang.

Individu bakal pengganti Anwar yang saya sebut masih senyap seribu bahasa namun pelbagai pihak yang tidak berkenaan telah menyerang saya bertalu-talu.

Maklumat berhubung usaha menggantikan Anwar ini datangnya dari rakan-rakan seperjuangan yang masih berada di dalam Pakatan Rakyat. Kedudukan mereka ini sekarang seperti ‘ditelan mati emak, diluah mati bapak’.

Keadaan semasa didalam Pakatan Rakyat, terutamanya PKR adalah amat getir kerana pemimpin DAP dan PAS telah mula menjerut PKR kerana kelemahan Anwar Ibrahim.

Perbincang di London baru-baru ini diantara beberapa pengamal undang-undang tersohor pihak pembangkang dan pemimpin-pemimpin pembangkang terutamanya DAP jelas membuktian dilema mereka.

Yang jelas, pemimpin DAP serta PAS sedar bahawa Anwar Ibrahim telah menjadi beban politik atau ‘political liability’, lebih-lebih lagi berikutan tindakan Anwar dimahkamah tempohari.

Sebilangan besar pemimpin DAP dan PAS bukan sahaja tersentak dengan tindakan Anwar yang membuat kenyataan tidak bersumpah dari kandang tertuduh malah sudah ada yang tampil menyuarakan kesangsian mereka terhadap Ketua Umum PKR itu.

Kenapa Anwar Ibrahim tidak membuat kenyataan bersumpah dimahkamah dan mempertahankan diri dari pertuduhan meliwat Saiful Bukhari Azlan?

Bukankah Anwar Ibrahim sering melaungkan slogan ‘Berani kerana Benar’?

Kini ternampak jelas pihak DAP dan PAS telah sedar akan siapa Anwar Ibrahim sebenarnya dan jelas kelihatan DAP dan PAS telah memulakan langkah awal untuk menyelamatkan parti mereka.

DiLondon baru-baru ini, perbincangan sulit tertumpu kepada langkah-langkah yang perlu diambil untuk ‘damage control’ kerana Anwar Ibrahim dikategorikan pemimpin DAP dan PAS sebagai ‘political liability’ atau beban politik kepada Pakatan Rakyat.

Malah parti PKR itu sendiri dianggap telah mula kehilangan pengaruh diperingkat akar-umbi gara-gara masalah peribadi Anwar Ibrahim.

Keadaan ini diakui bukan sahaja pemimpin tertinggi DAP dan PAS, malah ada diantara pemimpin PKR sendiri telah menzahirkan kebimbangan ini kepada presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Beberapa hari lalu seorang pemimpin Melayu DAP Pulau Pinang telah mendesak agar PKR menyerahkan kerusi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen (majoriti pengundi Melayu) kepada DAP dipilihanraya umum akan datang.

Kenyataan terbuka pemimpin DAP itu adalah langkah merealisasikan keputusan perbincangan diLondon dan beberapa pertemuan sulit lain diantara DAP dan PAS. Tujuan-nya adalah amat jelas, untuk meminggirkan PKR daripada percaturan politik Pakatan Rakyat.

Segolongan pemimpin tertinggi PKR sedar akan senario semasa ini dan kemungkinan terkuburnya parti yang satu ketika dulu mendokong gerakan reformasi.

Mungkin masih ada pemimpin PKR dalm situasi ‘ditelan mati emak, diludah mati bapak’ tetapi DAP dan PAS telah melepasi tahap dilema tersebut.

Pemimpin-pemimpin yang masih relevan dari DAP serta PAS telah membuat keputusan bahawa Anwar Ibrahim adalah beban politik atau ‘political liability’ dan harus disingkirkan.

Jika PKR tidak akur dengan ketetapan DAP serta PAS untuk menggantikan Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang maka PKR itu sendiri akan dipinggirkan tidak lama lagi.

Marilah kita sama-sama saksikan kesudahan satu parti politik yang masih bertungkus lumus menegakkan benang yang basah demi kepentingan seorang individu yang ingin menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Yang lain telah sedar, yang tidak sedar bakal di-talqinkan.

Terima Kasih

Zahrain Mohd Hashim

Ahli Parlimen Bayan Baru


No comments: