Tuesday, August 16, 2011

PILIHANRAYA - Jawatankuasa Khas Parlimen


Keputusan untuk menubuhkan satu Jawatankuasa Khas Parlimen (Parliament Select Committee) untuk mengkaji dan menambahbaik sistem serta proses pilihanraya di Negara kita adalah suatu tindakan bernas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak .

Jawatankuasa Khas yang dianggotai Ahli Parlimen dari parti pemerintah dan pihak pembangkang (seperti yang diumumkan) adalah amat bertepatan.

Keputusan ini dengan sendirinya akan menongkah segala tohmahan yang dilemparkan pihak tidak bertanggungjawab keatas Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sambil memperbaiki apa jua kelemahan yang ada.

Jawatankuasa Khas Parlimen ini mempunyai tugas yang amat berat demi mempertahankan nama baik negara, yang sedikit sebanyak tercemar akibat perbuatan segelintir pihak yang gemar merusuh di jalanraya.

Berikutan pengumuman penting ini semalam, terdapat pelbagai cadangan, saranan dan tekanan tentang siapa yang harus menganggotai Jawatankuasa Khas Parlimen ini dan siapa pula yang harus mempengerusikannya.

Memandangkan ianya adalah suatu Jawatankuasa Khas Parlimen (Parliament Select Committee) saya mencadangkan agar keanggotaan-nya dikhaskan kepada Ahli Parlimen serta pihak Suruhanjaya Pilihanraya sahaja.

Penglibatan pihak lain dalam Jawatankuasa Khas parlimen ini, terutamanya mereka yang gemar merusuh dijalanan dan memburukan nama Malaysia diluar negara, harus ditentang kerana niat mereka bukan untuk mencari jalan penyelesaian.

Desakan agar Jawatankuasa Khas Parlimen ini dipengerusikan atau diketuai wakil parti pembangkang juga adalah tidak waras samasekali kerana mereka adalah pihak berkepentingan yang telah lama mempolitik-kan perkara ini.

Saya berpendapat, salah seorang daripada Ahli Parlimen Bebas harus dilantik untuk mempengerusikan Jawatankuasa Khas ini agar matlamat sebenar penubuhan jawatankuasa ini dapat dicapai tanpa sebarang gangguan berunsur politik atau kepentingan mana-mana pihak.

Cadangan penubuhan Jawatankuasa Khas Parlimen ini adalah suatu usaha ikhlas, namun jika keanggotaan-nya tidak dikawal saya khuathir ianya akan menjadi satu lagi pentas mainan politik.

Terima Kasih


Zahrain Mohd Hashim

Ahli Parlimen Bayan Baru

1 comment:

Generasi Pejuang Bangsa said...

Salam YB Datuk ,

saya setuju sekali dgn pandangan bahawa perusuh di jalanan tak layak dijemput untuk turut serta dalam jawatankuasa ini ...

Kalau boleh ia dikhaskan kepada Ahli Parlimen sahaja termasuk dari kerajaan , pembangkang dan juga BEBAS.