Monday, January 3, 2011

Untuk Tindakan Peguam Negara

Kenyataan Media


Assalammualaikum , Selamat sejahtera dan Selamat Tahun Baru 2011.

Perkembangan terbaru berhubungkait kes LIWAT Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim amat menarik dan pelik.

Pengakuan Pengerusi DAP Karpal Singh bahawa beliau pernah mendesak Kerajaan menyiasat dakwaan kelakuan songsang Anwar Ibrahim pada tahun 1997 adalah suatu perkembangan penting.

Ini kerana Karpal Singh sendiri telah mengaku pernah di-temui mangsa dan individu lain yang membuat dakwaan liwat ke atas Anwar Ibrahim pada ketika itu.

Tidak dapat diterima akal jika Karpal Singh yang pada ketika itu mendesak siasatan dan mengkritik kerajaan di-Parlimen kerana konon-nya lambat bertindak, kini menjadi Peguambela utama Anwar Ibrahim.

Tidak dapat dinafikan bahawa pengakuan Karpal Singh tempohari membawa pelbagai implikasi ke-atas perjalanan kes liwat Anwar Ibrahim yang terbaru – Sodomy 2.

Saya berpendapat pihak Peguam Negara harus lebih serius berikutan perkembangan terbaru ini.

Karpal Singh harus di-perintah memberi keterangan di mahkamah tentang pengetahuan beliau berhubung perilaku seks Anwar Ibrahim. Ini amat bertepatan kerana Karpal Singh sendiri telah membuat pengakuan tanpa apa-apa paksaan.

Saya mendesak agar Karpal Singh di-panggil memberi keterangan sebagai Saksi Pendakwa (Prosecution Witness) kerana beliau mempunyai maklumat-maklumat penting berhubung kes liwat Anwar Ibrahim.

Pihak Peguam Negara harus lebih berani dalam perkara ini dan bukan-nya membiarkan Sistem Perundangan dan Kehakiman kita di-perkotak-katik-kan oleh pihak berkepentingan.

Sebagai warganegara yang bertanggunjawab dan peguam yang berpengalaman, saya pasti Karpal Singh akan tampil memberi keterangan bila di-perlukan.

Tindakan harus bermula dari pihak Peguam Negara.

Terima Kasih.

Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim

Ahli Parlimen Bayan Baru

1 comment:

abahhfiy said...

salam harap YB dapat menjenguk untuk bantuan..
http://usezworkshop.blogspot.com/2010/10/rakan-oku-memerlukan-bantuan.html

http://usezworkshop.blogspot.com/2010/10/lanjutan-rakan-oku-yang-memerlukan.html