Monday, October 25, 2010

Ucapan Perbahasan Belanjawan 2011



Di Dewan Rakyat,

Parlimen Malaysia.


25 Oktober, 2010.



Tuan Yang Di-Pertua,



Terlebih dahulu saya ingin mengambil kesempatan dan ruang ini untuk merakamkan ucapan penghargaan dan tahniah kepada YAB Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak atas kejayaan beliau membentangkan Belanjawan 2011 pada tanggal 15 Oktober lepas di Dewan Yang Mulia ini.


Saya sebagai Ahli Parlimen mewakili rakyat Bayan Baru, secara umumnya, menyambut baik Belanjawan yang dibentangkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri dan berpendirian ianya adalah suatu rangka Belanjawan yang berpandangan jauh dan berdaya maju.


Saya menyambut baik peruntukan-peruntukan khusus yang di-bentangkan di dalam Belanjawan 2011 yang mengambil kira keperluan Negara kearah mencapai tahap Negara maju berpendapatan tinggi.


Keprihatinan kerajaan terhadap golongan muda menerusi kemudahan pemilikan rumah dengan kerajaan menjaminkan 10% wang pendahuluan bagi rumah berharga di bawah RM220,000 membolehkan golongan muda mendapat pinjaman 100% untuk membeli rumah.


Penubuhan Talent Corp dan perancangan latihan khusus pelbagai bidang seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2011 juga akan memberi ruang dan peluang yang lebih luas kepada anak-anak muda untuk memperlengkapkan diri kearah menerajui Negara di-masa depan.



Tuan Yang DiPertua,



Cadangan Pengecualian duti import dan cukai jualan ke atas perkakasan jalur lebar (broadband equipment) dan telefon bimbit mungkin di-anggap remeh oleh sesetemgah pihak namun tindakan ini amat di-alu-alukan oleh rakyat jelata, terutamanya golongan berpendapatan rendah.


Langkah pengecualian cukai dan duti import ini sudah semestinya akan menyumbang ke-arah (dengan izin) ‘bridging the digital divide”, namun pihak yang berkenaan harus memastikan agar niat murni kerajaan ini benar-benar dapat di-nikmati oleh golongan sasar.


Rangkaian penyampaian harus dipantau dengan lebih teliti agar tidak wujud golongan peniaga yang bertambah rakus untuk mengaut keuntungan dan memperdayakan pengguna.



Tuan Yang DiPertua,



Peruntukan pembanguan berjumlah hampir RM 5billion untuk Sarawak dan Sabah seperti yang di-bentangkan pihak kerajaan amat di-alu-alukan kerana sememangnya kedua-dua negeri harus dibangunkan dengan lebih pesat lagi.


Peruntukan untuk menaik-taraf jalan serta memastikan bekalan air dan elektrik sampai kepada penduduk pendalaman adalah lazim dalam Belanjawan, namun jumlah-nya pada kali ini agak besar.


Walaubagaimanapun, saya berharap agar Kerajaan akan memberi perhatian yang lebih kepada masalah-masalah lain yang turut menghantui penduduk di-pendalaman, terutama-nya di Sarawak dan Sabah.


Pada pendapat saya, isu pemilikan tanah adat dan premium tanah harus di-ambil perhatian serius kerana masalah berkenaan menjejaskan kesejahteraan emosi, mental dan masa depan mereka yang terlibat.


Kerajaan, Tuan Yang DiPertua, bertanggungjawab menjaga (dengan izin) “The heart and mind of her people’.



Tuan Yang DiPertua,



Secara umumnya Belanjawan 2011 adalah satu rangka belanjawan yang berwawasan dan amat bertepatan dengan pelan anjakan paradigma untuk kita mencapai status Negara maju menjelang tahun 2020.


Kita harus sedar bahawa masa tidak menyebelahi kita kerana kita hanya ada kurang dari SEPULUH tahun atau lebih tepat hanya 110 bulan dari sekarang untuk mencapai status Negara maju berlandaskan Wawasan 2020.


Saya ingin mengambil ruang ini untuk menegaskan tanggungjawab kita rakyat Malaysia, tanpa mengira kaum, untuk menghadapi cabaran Wawasan 2020 ini.



Tuan Yang DiPertua,



Saya pasti rakyat menyambut baik tindakan dan janji Perdana Menteri bahawa kadar tol di-semua Lebuhraya milik Plus Berhad tidak akan di-naik-kan untuk tempoh LIMA TAHUN akan datang, namun saya ingin menyeru agar kerajaan membuat ketetapan agar SEMUA SYARIKAT PENGENDALI LEBUHRAYA tidak menaikan kadar tol untuk tempoh yang sama.


Saya pasti bahawa permintaan rakyat ini bukan-lah sesuatu yang musthail untuk di-tunaikan pihak syarikat pengendali lebuhraya kerana saban tahun mereka mengaut keuntungan yang tidak pernah rakyat persoalkan.


Pada pendapat saya inilah sebenarnya cara untuk pihak swasta untuk menunjukan rasa terimakasih kepada rakyat dan tanggungjawab kepada Negara ini, dan bukan-nya hanya menerusi iklan-iklan yang menawan kalbu semasa musim perayaan.



Tuan Yang Di-Pertua,



Pada awal-nya saya juga terkejut dengan perbelanjaan berjumlah RM21 juta untuk menampung kos perjalanan rasmi YAB Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri selama dua thaun dari tahun 2008.


Walaubagaimanapun, setelah diteliti tujuan perjalanan rasmi mereka dan pulangan yang dikecapi dari segi hubungan dua-hala serta pelbagai-hala (bilateral and multilateral relations), pelaburan serta kerjasama ekonomi yang lain, saya berpendapat jumlah tersebut adalah berpada, atau “justified;.


Saya pasti rakyat lebih arif dan faham bahawa YAB Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan delegasi masing-masing menjelajah ke-setiap pelusuk bukan untuk berpoya-poya.


Pemimpin tertinggi Negara juga tidak-lah ke-luar Negara untuk menagih simpati atau sokongan politik, jauh sekali untuk mencemarkan nama Malaysia di Negara asing, seperti yang lazim di-lakukan oleh segelintir pemimpin politik lain.


Mungkin perbelanjaan untuk menampung perjalanan rasmi untuk dua tahun yang lalu agak tinggi berikutan keperluan untuk menangkis tomahan yang di-sebarkan oleh beberapa pemimpin politik pembangkang.



Tuan Yang DiPertua,



Saya ingin bertanya, siapakah yang sebenarnya menyalahgunakan kepercayaan rakyat dan melakukan pembaziran?


Apakah kita sudah lupa angkara beberapa orang ahli politik pembangkang yang sanggup lakukan apa sahaja untuk memenuhi mimpi peribadi mereka?


Sekarang mereka inilah yang paling lantang mengkritik kos perjalanan rasmi pemimpin tertinggi tetapi apakah kita sudah lupa akan misi tidak mermoral YB Batu (Tian Chua), YB Machang (Saifuddin Nasution) dan YB Bukit Lanjan (Elizabeth Wong) ke luar Negara?


Siapa yang membiayai perjalanan mereka ke Taiwan dan Hong Kong ketika sedang mabuk kuasa yang sedikit yang dikecapi selepas pilihanraya umum 2008?


Saya masih tertanya-tanya duit siapa yang sebenarnya di-bazir untuk menampung kos perjalanan agen-agen Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ini?



Tuan Yang DiPertua



Tujuan mereka ke Taiwan dan Hong Kong bukan untuk menarik pelaburan asing ke Negara kita atau mempermudahkan pelaburan kita di sana.


Tujuan agen-agen tidak bermaruah ini ke Taiwan dan Hongkong ketika di-buai mimpi September 16 adalah dengan niat khianat untuk memujuk Ahli Parlimen Barisan Nasional untuk berpaling tadah?


Tujuan mereka ke Hong Kong dan Taiwan adalah demi konspirasi jijik untuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih rakyat, namun duit siapakah yang dibazirkan untuk melaksanakan agenda kotor itu?


Apakah kos sebenar ‘drama swasta September 16’ itu pernah di-bentangkan di-mana-mana Dewan Undangan Negeri untuk menunjukan keterbukaan atau transparency yang selalu mereka laungkan?


Apa yang nyata sekarang, dakwaan Permatang Pauh akan mengambil alih Putrajaya pada Sept 16 dan menjadi Perdana Menteri adalah satu pembohongan besar berniat memperbodohkan rakyat, khususnya penyokong pembangkang?


Yang mengaku alim, warak dan memperjuangkan Islam dan penubuhan Negara Islam pun menyokong kospirasi untuk menjatuhkan kerajaan pada ketika itu, tetapi akhirnya tertipu dengan dakyah jijik Anwar Ibrahim.


Kini ada yang menganggap Pembohongan Sept 16 sebagai sesuatu ang telah berlalu dan remeh, tetapi saya pasti mereka yang tertipu dengan pembohongan YB Anwar Ibrahim kini sedar akan dakyah manusia tidak bermoral yang bertopengkan agama itu.


Saya pasti sekarang ramai yang lebih mengenali siapa Anwar Ibrahim sebenarnya, dan sebab itulah kini PKR di-landa tsunami politik dalaman.


Parti keluarga Anwar kini retak menunggu belah kerana ahli sedar perjuangan Reformasi telah terkubur, yang tinggal hanya perjuangan Tuan Penasihat ke Putrajaya.



Tuan Yang DiPertua



Seperkara lagi mengenai kos perjalanan ke-Luar Negara yang dibangkitkan Dalam Dewan Yang Mulia ini.


Saya ingin tahu siapa yang membiayai dan berapakah kos perjalanan ke Luar Negara Saudara Saiful Bukhari Azlan, seorang bekas pembancuh kopi YB Ketua Pembangkang yang sering mengiringi beliau ke luar negara?


Setahu saya dan seperti di-perakui Saudara Saiful Bukhari Azlan, beliau pernah mengiringi YB Ketua Pembangkang ke Bangkok, Hong Kong dan Singapura ketika berkhidmat sebagai pembancuh kopi peribadi.


Kenapa pembancuh kopi pun dipaksa mengiringi Ketua Pembangkang ke luar Negara? Mustahil tidak ada kopi atau pembancuh di Bangkok, Hong Kong dan Singapura.


Ini bukan lawak jenaka tetapi perkara-perkara yang harus di-perjelaskan agar rakyat tidak tertipu dengan tindakan dakyah sesetengah pihak yang asyik menuding jari dan menuduh orang lain untuk menutup sikap buruk dan perangai jijik mereka.


Kita nak tahu juga jika Ketua Pembangkang juga turut di-iringi tukang kebun, tukang masak dan pembuat karipap, dan apakah jumlah kos sebenar perjalanan mereka ke Luar Negara.



Tuan Yang DiPertua



Belanjawan 2011 sememangnya telah dirumuskan setelah mengambil kira pendapat dan cadangan hampir semua pihak atau (dengan izin) ‘stake holders” dalam Negara ini.


Oleh yang demikian adalah wajar segenap lapisan, termasuk pihak swasta mendukung intipati belanjawan ini untuk kebaikan bersama.


Kerajaan juga harus memberi penekanan khusus untuk meningkatkan pelaburan terus dalam Negara berbanding pelaburan luar atau (FDI) kerana terdapat sebilangan syarikat tempatan yang lebih berkemampuan dan berdaya saing berbanding syarikat asing.


Belanjawan 2011 menjanjikan kejayaan untuk semua pihak, namun keberkesanan Belanjawan ini bergantung kepada persekitaran politik masa kini.



Tuan Yang DiPertua,



Seperkara yang harus kita sama-sama pastikan untuk menjamin masa depan Negara bangsa yang lebih cerah ialah kestabilan politik.


Sebenarnya kestabilan politik yang mencerminkan kerjasama antara pelbagai kaum dinegara kita inilah menjadi kunci kejayaan yang utama. Namun semenjak selepas pilihanraya umum tahun 2008, kestabilan ini semacam tergugat.


Saya tahu ianya menjadi agenda utama pihak pembangkang untuk menggoncang kestabilan ini tetapi janganlah merosakkan apa yang telah kita bina selama ini untuk memuaskan nafsu politik peribadi.


Janganlah kita, anak bumi bertuah ini, menjadi duri dalam daging dan sanggup lakukan apa sahaja demi mencapai cita-cita politik, demi ingin menjadi Perdana Menteri.


Hentikanlah tindakan buruk mencemarkan nama Negara dan pemimpin, hentikanlah tohmahan jijik dan janganlah bersekongkol dengan musuh untuk kepentingan peribadi.


Isu ini bukanlah sesuatu yang boleh dianggap remeh kerana ianya bersangkut rapat dengan imej dan kedudukan kita di persada politik dan ekonomi antarabangsa.



Tuan Yang DiPertua,



Tindakan Ahli Parlimen Lembah Pantai yang memburukan imej Tentera Laut DiRaja Malaysia ketika berpijak di-bumi asing adalah sesuatu yang amat menjijikan. Harus ditegaskan bahawa tindakan beliau adalah pengkhianatan yang tidak boleh di-maafkan.


Namun demikian saya berpendapat tindakan membabi buta berpunca dari kecetekan pengalaman serta tauladan serta budaya politik buruk yang beliau warisi dari Ketua Pembangkang.


Saya pasti Ahli-Ahli Yang Berhormat juga akan bersetuju jika saya menyeru agar Ketua Pembangkang sendiri mendisplinkan diri beliau dan menghormati Kedaulatan Negara Malaysia, terutamanya ketika berpijak di bumi asing.


Janganlah asyik berusaha untuk mengagalkan segala perancangan Negara, memburukan pemimpin dan mengadu domba sehingga ada orang asing yang sanggup penyamakan kita dengan Negara Afrika yang mundur.



Tuan Yang DiPertua,



Tindakan kumpulan pelampau BENDERA yang melakukan demonstrasi anti-Malaysia, membaling najis kedalam kawasan Kedutaan kita di Jakarta serta membakar Jalur Gemilang adalah tindakan keji yang harus dikutuk sekeras-kerasnya.


Belum ada lagi suatu bentuk tindakan anti-Malaysia yang lebih dasyat daripada tindakan keji anasir pelampau Bendera baru-baru ini, dan yang lebih menjijikan lagi ialah ura—ura bahawa tindakan anasir Bendera jijik itu sebenarnya di-dalangi segelintir pemimpin politik Malaysia yang terdesak.


Saya ingin mengambil ruang ini untuk mendesak Kerajaan menyiasat dakwaan ini dan membentangkan segala bukti di Dewan Yang Mulia ini agar dapat kita melucutkan kerakyatan anasir-anasir pengkhianat Negara.


Namun saya harap ‘cerita penglibatan pemimpin pembangkang’ yang hangat diperkatakan dari Jakarta ke Putrajaya ini tidak benar dan dalam nada yang sama saya menyeru agar Ketua Pembangkang menasihati kawan-kawan beliau yang amat berpengaruh di Indonesia kerana Ketua Pembangkang sendiri pernah memberitahu saya suatu ketika dahulu bahawa pengaruh beliau di-kalangan ‘movers and shakers’ di-luar Negara adalah amat kuat sehingga beliau yakin menang “jika bertanding merebut jawatan Presiden Indonesia”.


Saya tidak ragu-ragu dengan kenyataan itu kerana Ketua Pembangkang memang akrab dengan pelbagai pihak di-Indonesia, termasuk golongan yang kini menganjurkan demonstrasi jalanan menentang President Susilo Bambang.



Tuan Yang DiPertua,



Biarlah kita buang yang keruh dan ambil yang jernih dan bergerak kehadapan dalam satu pasukan demi masa depan rakyat dan Negara tercinta ini.


Kestabilan politik adalah amat penting tetapi keadaan politik dewasa ini amat merunsingkan pelbagai pihak. Rakyat telah mula jelak dengan retorik pembangkang dan isu-isu yang berkisar perkauman.



Tuan Yang DiPertua,



Pasukan yang di-terajui YAB Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah berjaya memacu semangat rakyat dan mengharumkan kembali nama Negara.


Saya pasti pihak pembangkang juga akan bersetuju dengan kenyataan ini dan akur yang mereka tidak boleh bermaharajala-lela seperti di zaman Perdana Menteri yang terdahulu.


Sebelum YAB Datuk Seri Najib mengambil tampuk pemerintahan, Negara berada di-ambang krisis politik dan sosial yang amat genting berikutan kegagalan nyata Perdana Menteri ketika itu.


Saya tidak berniat mempertikaikan Tun Abdullah Ahmad Badawi, tetapi kegagalan beliau sebagai pemimpin adalah nyata dan hampir menjerumuskan kita kekancah konflik perkauman yang amat berbahaya.


Kegagalan mengambil tindakan tegas terhadap penganjur dan menghentikan perhimpuan berunsur perkauman seperti Hindraf adalah bukti nyata kegagalan Tun Abdullah Badawi yang hampir menghancurkan negara bertuah ini.


Perhimpunan Hindraf dan rentetan angkara anasir racist and chauvinist adalah faktor utama kenapa timbulnya politik perkauman yang kotor dan pergolakan sosial menjelang pilihanraya 2008.



Tuan Yang DiPertua,



Syukur Alhamdulillah, dengan berkat doa rakyat dan ketangkasan kepimpinan “tag-team” YAB Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, api politik perkauman yang kotor hampir padam.


Pendirian yang tegas lagi jelas yang di-nyatakan YAB Perdana Menteri yang juga President Umno ketika ucapan perasmian Persidangan Umno minggu lalu harus telah memadamkan bara politik perkauman yang keterlaluan atau chauvinist.


Presiden Umno telah menegaskan bahawa Negara berpaksikan Perlembagaan Persekutuan dan tidak ada sesiapa yang boleh mengubah atau mempersoalkan peruntukan-peruntukan asas yang di-meterai lebih 50 tahun yang lalu.


Walaupun orang Melayu dan Bumiputera berhak keatas taraf istimewa kami namun

hak kerakyatan rakan-rakan kami dari bangsa lain tidak pernah luntur atau di-persoalkan.


Kenyataan YAB Perdana Menteri ketika merasmikan Mesyuarat Agung MCA baru-baru ini bahawa “Orang Cina tidak boleh lagi di-takrifkan sebagai pendatang’ jelas menunjukkan jenis kepimpinan beliau.


Ketika yang lain hangat menyalakan api perkauman dan mempersoalkan kontrak sosial demu kelangsungan politik sempit, Pengerusi Barisan Nasional membuktikan bahawa beliau mendengar rintihan kaum Cina di Malaysia tanah bertuah ini.



Tuan Yang DiPertua,



Kestabilan politik adalah amat penting bagi kemajuan ekonomi kita dan kestabilan politik sememangnya menagih pengorbanan dan kerjasama dari segenap lapisan masyarakat pelbagai kaum.


Kita harap jangan ada lagi pihak-pihak yang mempersoalkan peruntukan-peruntukan Perlembagaan Persekutuan berhubung Perkara 152 dan Perkara 153 selepas menjelasan panjang lebar oleh YAB Perdana Menteri tempohari.


Jangan pula ada yang terus bermain api perkauman kerana kita tidak ingin berada dalam keadaan konflik ala- Bosnia atau Palestin.


Perutusana yang jelas lagi tegas dari YAB Perdana Menteri serta huraian hati nurani orang Melayu dan Bumiputera yang di-utarakan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri amat bertepatan dan di-terima baik rakyat jelata.


Saya agak terkilan kenapa RTM tidak menyiarkan secara langsung ucapan YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden Umno tempohari.



Tuan Yang DiPertua,



Belanjawan 2011 memang menggariskan pelbagai peruntukan untuk memperjuangkan nasib golongan berpendapatan rendah namun seperkara yang ingin saya timbulkan di Dewan Yang

Mulia ini ialah berkenaan dilemma kampung-kampung traditional Melayu di pinggir bandar.


Kebanyakan kampung tradisi Melayu di Pulau Pinang telah, hampir dan akan pupus tidak lama lagi jika kerajaan tidak mengambil suatu tindakan drastik secepat mungkin.


Saya khuathir arus pembangunan beserta “loop holes” dalam Kanun Tanah Negara akan menyebabkan kampung-kampung tradisis Melayu ghaib dari muka bumi Malaysia.


Saya mencadangkan agar Kanun Tanah Negara di-semak semula dan diperketatkan lagi supaya kampung Melayu tidak hilang begitu sahaja di telan arus pembangunan baru.



Tuan Yang DiPertua,



Sekali lagi saya ingin menarik perhatian kepada peri-pentingnya kestabilan politik dan kesepakatan kita ahli-ahli di dalam Dewan Yang Mulia ini untuk sama-sama memastikan hak dan kepentingan rakyat.


Cadangan Belanjawan 2011 yang dibentangkan YAB Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak haruslah kita debat, bincang dan perbaiki jika perlu demi masa depan negara bangsa ini.


Kita sebagai wakil yang di-amanahkan rakyat tidak perlu senantiasa terikat dalam politik kepartian sehingga cadangan dan perancangan yang baik untuk rakyat pun di-caci dan di-tolak bulat bulat.


Dewan Yang Mulia ini menyediakan ruang yang begitu luas untuk membincangkan kepincangan atau kekurangan malah cadangan bernas juga sering di-alu-alu kan.


Saya menyeru agar jangan lah ada pihak yang hanya berminat untuk mempolitik-kan cadangan Belanjawan Negara 2011 dan hanya bertumpu tenaga dan masa untuk mencari kesalahan.

Mari lah kita sama-sama menyumbang ke-arah kesejahteraan rakyat yang kita wakili.



Tuan Yang DiPertua



Saya mohon menyokong Rang Undang-Undang Perbekalan 2011.



Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim

Ahli Parlimen Bayan Baru

(Konsensus Bebas)

1 comment:

matdeboq said...

Salam YB,
Tahniah diatas apa yang YB suarakan .
Saya baru saja membaca apa yang YB telah sampaikan.

Mungkin tak ramai buat ucapan sedemikian. Kredibiliti nya memang ada kerana YB pernah bersama2 satu pihak yg lain. Dan ini tidak boleh sangkal sama sekali.

Semoga banyak lagi YB dedahkan apa yg patut tentang kepincangan di kedua2 belah pihak.Kerana YB terikat tiada pada mana2 pihak.

Dedahkan, suarakan lah demi Agama, Bangsa dan Tanah ayer.

Mungkin ada yg membenci tetapi jika niat itu jujur pasti ramai menyokong dan di iringi dgn doa bahagia sejahtera pada YB.

Wasalam