Saturday, January 14, 2012

Anwar harus merayu, jika tidak mohon maaf.

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Ramai diantara kita yang terkejut dan seakan tidak percaya dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dari tuduhan meliwat pembancuh kopi-nya Saiful Bukhari pada Isnin lepas.

Malah saya difahamkan Anwar Ibrahim dan keluarga serta penyokong tegar nya juga tidak percaya yang beliau akan dibebaskan kerana kepincangan teknikal bukti-bukti yang dikemukakan pihak pendakwa.

Apapun reaksi dan pendapat, mahkamah telah membuat keputusan. Kita menerima keputusan tersebut tetapi ini tidak bermakna keputusan itu harus diterima sebagai sesuatu yang muktamad.

Dalam sistem serta proses undang-undang negara, semua pihak yang terlibat layak mengemukakan rayuan mereka kepada Mahkamah Rayuan.

Pihak Saiful telah membuat kenyataan agar keputusan itu dikemukakan kepada Mahkamah Rayuan, begitu juga dengan pihak pendakwaan.

Namun keputusan samada harus dibuat rayuan atau tidak ( bagi pihak pendakwa) terletak di tangan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Tetapi bagaimana dengan si tertuduh dalam kes ini? Apakah Anwar Ibrahim tidak ingin membuat rayuan ke-atas keputusan Hakim Mohd Zabidin Mohd Diah untuk melepaskan beliau?

Mungkin tidak masuk akal untuk tertuduh yang di bebaskan mahkamah untuk membuat rayuan tetapi kes liwat melibatkan manusia anugerah tuhan ini adalah berbeza sama sekali.

Tidak mungkin Anwar Ibrahim dapat menerima keputusan seorang hakim yang ‘berat sebelah’ .

Berikut adalah kata-kata yang di ungkapkan Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, dihadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, ketika beliau di perintahkan membela diri.

Kata-kata ini terkandung dalam ucapan bacul Anwar Ibrahim yang enggan membuat kenyataan bersumpah dalam mahkamah pada 28 September 2011.


“Saya nyatakan sedemikian sebagaimana yang saya ungkapkan sebelumnya kerana keluhuran mahkamah telah terjejas dan memperlihatkan gejala gejala perbicaraan sandiwara dimana skripnya telahpun dirangka dan hukumannya telahpun termaktub.

"Saya nyatakan sedemikian kerana sebagai seorang hakim yang mengadili perbicaraan ini, anda tanpa ragu lagi menunjukkan sikap anda yang berat sebelah itu.

Saya nyatakan sedemikian kerana anda enggan menarik diri walaupun bukti sikap berat sebelah anda sebagai hakim terhadap saya menggunung banyaknya.

Saya menegaskan sedemikian kerana anda membiarkan sahaja segala pencerobohan yang melanggar peraturan dan prosedur manakala anda tidak menghiraukan bantahan saya berkenaan kecurangan pihak pendakwa.

Sedangkan penyelewengan serta kecurangan itu pastinya membuatkan seorang hakim yang adil menyedari akan niat jahat pihak pendakwaan.” – Anwar Ibrahim dari kandang.


Saya pasti Anwar Ibrahim, sebagai seorang manusia yang cukup sifat dan akal fikiran, serta sebagai seorang ahli politik yang ingin menjadi Perdana Menteri, Anwar Ibrahim akan bertanggungjawab akan kenyataan nya didalam mahkamah tempoh hari.

Tuduhan-tuduhan Anwar Ibrahim terhadap Perdana Menteri serta isteri, Kerajaan Malaysia, sistem kehakiman kita, Peguam Negara, pihak pendakwaraya serta Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah adalah amat berat dan jijik.

Serangan Anwar Ibrahim terhadap Hakim Datuk Mohamad Zabidin ketika beliau di perintah membela diri adalah amat keji dan di siarkan di seluruh dunia, mengaibkan bukan sahaja peribadi Hakim malah seluruh sistem kehakiman negara.

Berasaskan sebab-sebab yang di nyatakan di-atas, sepertimana yang di-ungkapkan sendiri oleh Anwar Ibrahim di dalam mahkamah dan di laporkan di seluruh dunia, Anwar Ibrahim tidak harus menerima keputusan Hakim yang beliau sendiri sifatkan sebagai berat sebelah.

Saya mendesak Anwar Ibrahim agar mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Rayuan di-mana pertuduhan liwat beliau akan disemak semula oleh hakim lain dan bukan-nya Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah yang ‘berat sebelah’.

Anwar Ibrahim harus membuat rayuan terhadap pembebasan beliau yang diputuskan oleh seorang hakim yang ‘berat sebelah’.

Jika Anwar Ibrahim tidak membuat rayuan, beliau harus memohon maaf secara terbuka kepada Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah serta individu dan institusi lain yang telah beliau fitnah.

Anwar Ibrahim harus melutut dan memohon maaf dari Allah kerana fitnah serta pembohongannya telah memecah-belahkan rakyat Malaysia.

Terima Kasih

Zahrain Mohd Hashim

Ahli Parlimen Bayan Baru

No comments: