Wednesday, October 12, 2011

Perbahasan Belanjawan 2012


Ahli Parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim
Dewan Rakyat - Parlimen Malaysia

Assalammualikum Warahmatullahiwabarakatuh.
Tuan Yang Di-Pertua,

Terlebih dahulu saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan penghargaan dan tahniah kepada YAB Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Dato' Seri Najib Tun Razak di-atas pembentangan Belanjawan 2012 pada hari Jumaat lepas, diDewan Yang Mulia ini.

Sebagai Ahli Parlimen mewakili rakyat Bayan Baru saya menyambut baik Belanjawan yang dibentangkan oleh YAB Perdana Menteri dan berpendirian ianya adalah suatu rangka Belanjawan yang berpandangan jauh serta menepati falsafah - ‘1Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”

Tidak keterlaluan jika Belanjawan 2012 ini kita rangkumkan sebagai Belanjawan Rakyat atau Bajet Rakyat.

Sememangnya ‘Bajet Rakyat’ ini adalah satu rancangan belanjawan negara yang bersejarah kerana sejumlah besar dari peruntukan perbelanjaan pembangunan dikhususkan untuk kesejahteraan rakyat secara langsung atau ‘direct benefits’.

Tuan Yang DiPertua,

Seperti yang kita sedia maklum, pecahan Bajet Rakyat 2012 ialah 181.6 bilion ringgit untuk perbelanjaan mengurus dan 51.2 bilion ringgit bagi perbelanjaan pembangunan.

Secara keseluruhannya rakyat menyambut baik ‘Bajet Rakyat’ yang dibentangkan Perdana Menteri tempohari.

Kesan jangka panjang setiap rancangan belanjawan selalu diperkatakan namun kesan serta-merta yang dipelopori ‘Bajet Rakyat’ ini telah mendapat sambutan yang amat memberangsangkan, termasuk dikalangan rakan-rakan pembangkang yang rational diDewan Yang Mulia ini.

Antara peruntukan Bajet Rakyat yang amat dihargai rakyat biasa ialah penghapusan yuran sekolah, pelbagai bantuan serta sumbangan wang tunai dan voucher buku untuk pelajar , penambahan Kedai Rakyat 1Malaysia diseluruh negara, sumbangan tunai 500 ringgit untuk isirumah berpendapatan kurang dari 3,000 ringgit serta pelbagai kemudahan untuk memiliki atau membina rumah sendiri.

Pemilik dan pemandu teksi persendirian adalah antara golongan yang mendapat durian runtuh menerusi ‘Bajet Rakyat’ kali ini. Selain pelbagai bantuan dan pelepasan cukai untuk memiliki kenderaan baru, cukai jalan juga turut dimansuhkan.

Tunjang kerajaan, iaitu lebih 1 juta kakitangan awam kita juga adalah antara golongan yang mendapat faedah serta penghargaan menerusi pelbagai peruntukan Bajet Rakyat.

Sememangnya Bajet Rakyat ini adalah sesuatu yang bersejarah dan mampu mencorak halatuju negara disamping memenuhi aspirasi serta harapan rakyat.

Tuan Yang DiPertua,

Hanya mereka yang kurang siuman sahaja yang akan menentang peruntukan-peruntukan Bajet Rakyat 2012 yang memberi begitu banyak nikmat kepada rakyat biasa.

Ini tidak bermakna Bajet Rakyat ini tidak boleh ditambahbaik kerana pada pendapat saya kerajaan harus menghalusi aspek pelaksanaan untuk menampak-kan kesan sebenar.

Contoh yang jelas ialah keputusan kerajaan untuk memansuhkan yuran disemua jenis sekolah rendah dan menengah.

Tuan Yang DiPertua,

Walapun kita menyambut baik pemansuhan yuran sekolah disemua peringkat namun keprihatinan kerajaan ini tidak akan memberi kesan positif yang diharapkan jika pelajar, atau lebih tepat lagi ibu-bapa, dibebani pelbagai yuran lain.

Umum mengetahui bahawa yang menjadi beban sebenar kepada pelajar dan ibu-bapa ialah pelbagai yuran sampingan yang dikenakan menerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru, atau PIBG.

Saya menyarankan disini agar Kementerian Pelajaran merangka satu garispanduan baru untuk menyelaras semua bentuk yuran sampingan disekolah, terutamanya yuran yang dikenakan pihak PIBG.

Kerajaan juga, menerusi Kementerian Pelajaran, harus merangka satu garispanduan khusus berhubungkait peranan serta bidang kuasa PIBG. Saya pasti niat pihak PIBG adalah murni, namun soal kemampuan ibubapa sering diketepikan.

Tuan Yang DiPertua,

Ramai berpendapat tindakan Kerajaan, atau lebih tepat lagi tekad YAB Perdana Menteri, menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) serta beberapa Akta lain adalah satu tindakan yang berani.

Tidak kurang juga yang berpendirian pengumuman penghapusan ISA pada 15 September lalu amat drastik dan seharusnya dilaksanakan secara berperingkat.

Demi membina sebuah negara bangsa yang lebih matang untuk generasi akan datang, saya menyokong penghapusan ISA. ISA adalah peninggalan penjajah yang telah melangkaui tempoh gunapakai-nya.

Tuan Yang DiPertua,

Sama seperti undang-undang peninggalan penjajah yang sewajarnya dimansuhkan untuk kita melangkah kehadapan sejajar dengan dasar transformasi negara, sistem persekolahan peninggalan penjajah juga harus kita mansuhkan secara serta-merta.

Saya mencadangkan diDewan Yang Mulia ini agar Kerajaan berpendirian tegas dalam isu ini, setegas pendirian untuk penghapuskan ISA, dan memperkenalkan sistem Satu Sekolah Untuk Semua.

Mungkin pihak Kementerian boleh memperkenalkan kembali Sekolah Wawasan yang dahulu-nya ditolak bulat-bulat puak ektremis tetapi pada asas-nya sistem sekolah pelbagai aliran bahasa berdasarkan sesuatu bangsa harus dihapuskan dari bumi Malaysia kita.

Salah satu punca kelahiran individu yang biadap lagi kurang ajar seperti Namawee ialah pendidikan awal yang sungguh rasis dan terasing dari dunia sebenar bumi Malaysia.

Malaysia bukan negara Cina, Malaysia bukan negara India dan Malaysia juga bukan negara Arab. Malaysia kita adalah satu negara majmuk dan seharusnya sistem pendidikan kita di-olah kembali.

Transformasi sistem persekolahan atau pendidikan peringkat sekolah rendah dan menengah ini adalah sesuatu yang kini pincang kerana sistem peninggalan penjajah telah menyebabkan kemunculan generasi yang sungguh rasis dan hanya memikiran kepentingan kaum masing-masing.

Saya pasti Namawee tidak akan bertindak sebegitu liar dan memaki hamun seorang wanita dalam klip video terbaru-nya jika beliau di-asuh secara betul dalam persekitaran yang majmuk.

Sebenarnya saya kesian melihat Namawee kerana walaupun mungkin berbakat, perwatakan beliau amat hina dan jijik.

Tuan Yang DiPertua,

Saya menyokong penuh cadangan kerajaan untuk memperbanyak-kan Kedai Rakyat 1Malaysia diseluruh negara. Langkah ini mampu mengurangkan beban rakyat secara langsung kerana harga barangan yang dijual diKedai Rakyat 1Malaysia ini jauh lebih rendah dari kedai runcit biasa.

Perbezaan ketara harga barangan keperluan harian ini mungkin disebabkan aktiviti pengambilan untung berlebihan oleh beberapa peruncit namun saya difahamkan dalang yang sebenarnya mengaut keuntungan berlebihan ialah orang tengah atau mereka yang menguasai rangkaian bekalan.

Baru-baru ini kedengaran suara-suara sumbang dari golongan korporat berkepentingan yang telah mula mengkritik pengwujudan Kedai Rakyat 1Malaysia ini dengan pelbagai alasan.

Tindakan mereka ini hanya menonjolkan belang yang sekian lama tidak berapa kelihatan.

Tuan Yang DiPertua,

Saya mendesak agar kerajaan berpendirian tegas dalam isu ini kerana selaras dengan falsafah ‘Rakyat DiDahulukan, Pencapaian DiUtamakan’, kepentingan rakyat jelata harus mengatasi kepentingan ahli perniagaan yang menguasai rangkaian bekalan.

Saya mencadangkan agar kerajaan menambah peruntukan untuk mewujudkan lebih banyak Kedai Rakyat 1Malaysia disegenap pelusuk tanahair, termasuk diSarawak dan Sabah, dan mempelawa peruncit sedia ada untuk menyertai rangkaian Kedai Rakyat 1Malaysia ini.

Tuan Yang DiPertua,

Sepertimana dengan Kedai Rakyat 1Malaysia, pelbagai peruntukan yang dibentangkan untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana mampu memiliki rumah sendiri amatlah dialu-alukan.

Rancangan penambahan hampir 15,000 rumah dibawah Program Perumahan Rakyat (PPR) serta peningkatan siling harga rumah dari 220 ribu ke 400 ribu ringgit menerusi Skim Rumah Pertamaku dan memudahkan pinjaman bersama suami dan isteri, jelas menunjukan sikap prihatin kerajaan.

Rancangan Perumahan Rakyat 1Malaysia atau PR1MA dimana rumah kos sederhana didirikan diatas tanah milik kerajaan dan dijual dengan harga yang lebih rendah dari harga pasaran adalah satu langkah yang amat bijak namun ianya harus diperluaskan kebandar-bandar lain, terutamanya di-negeri yang ditadbir pihak pembangkang.

Mengikut cadangan yang dibentangkan tempohari, projek-projek PR1MA hanya tertumpun di Lembah Kelang dan Seremban.

Tuan Yang DiPertua,

Sejak mengambilalih pentadbiran negeri selepas pilihanraya tahun 2008, kerajaan yang diterajui pembangkang, terutamanya diPulau Pinang dan Kedah telah gagal menyediakan rumah mampu milik untuk rakyat.

Di-Pulau Pinang, belum ada satu pun rancangan atau projek perumahan rakyat yang di-pelopori kerajaan negeri yang ditunjangi DAP walaupun sering kedengaran omong kosong Ketua Menteri yang lantang.

Sememangnya rakyat di-Pulau Pinang, terutamanya mereka yang tersilap langkah dan tersalah pangkah pada tahun 2008, kini menyesal dan telah mula kembali ke-pangkal jalan.

Pada masa ini anak jati Pulau Pinang yang berpendapatan sederhana atau rendah memang tidak ada peluang langsung untuk memiliki rumah kerana setiap projek yang diluluskan pihak kerajaan negeri hanya untuk golongan mewah dan orang asing.

Yang diutamakan ialah projek perumahan mewah yang mampu menjana keuntungan untuk usahawan dan tanah rakyat miskin dikampung traditional serta perkampungan nelayan turut dirampas untuk memuaskan nafsu golongan tertentu.

Tuan Yang DiPertua,

Saya memohon jasa baik kerajaan persekutuan dibawah pimpinan YAB Datuk Seri Najib Tun Razak agar lebih banyak rumah mampu milik bagi golongan berpendapatan rendah dan sederhana di-bangunkan diPulau Pinang.

Walaupun kita sedar akan keceluparan Ketua Menteri Pulau Pinang kini tidak mengenal batas dan sanggup memburukkan negara sendiri ketika berpijak di-bumi asing, janganlah kita menganak-tirikan rakyat Pulau Pinang yang kini telah mula sedar akan kesilapan mereka.

Rancangan pembangunan PR1MA adalah satu usaha yang harus diperluaskan melangkaui Lembah Kelang demi kepentingan rakyat keseluruhannya.

Tuan Yang DiPertua,

Seperkara lagi amat penting dalam peruntukan serta cadangan Bajet Rakyat pada kali ini ialah pengenalan kaedah bina kemudian jual atau ‘build and sell’ yang di-umumkan YAB Perdana Menteri tempohari.

Dibawah kaedah bina kemudian jual ini, bukan sahaja masalah projek perumahan terbengkalai dapat di-atasi malah hak pembeli rumah dapat di-lindungi dari pemaju yang tidak bertanggungjawab.

Di-masa lampau, pembeli terpaksa membayar ansuran rumah yang dibeli kepada pihak bank sebaik sahaja perjanjian jual-beli ditandatangani, walaupun tapak projek perumahan tersebut belum diratakan.

Apabila projek terbengkalai atau mengalami kelewatan, pembeli dipaksa melakukan pembayaran ansuran mereka. Ini adalah suatu amalan perniagaan yang amat tidak adil dan pengenalan kaedah ‘build and sell’ oleh pihak kerajaan sendiri adalah langkah pemula yang amat tepat.

Saya tidak nampak kenapa bank-bank perdagangan yang lain tidak boleh tampil untuk membiayai projek perumahan yang mengamalkan kaedah ‘build and sell’ jika bank-bank Islam boleh berbuat demikian.

Tuan Yang DiPertua,

Tema Bajet Rakyat 2012 ialah DASAR TRANSFORMASI NASIONAL: BAJET MEMBELA RAKYAT, MENSEJAHTERA NEGARA.

Sejajar dengan dasar transformasi yang diketengahkan ini, kerajaan harus lebih tegas dalam memastikan agar mesej transformasi ini sampai secara jelas kepada segala lapisan masyarakat, terutamanya mereka yang bertanggungjawab menzahirkan dasar ini.

Penjawat awam yang gagal, liat atau menentang intipati dasar transformasi harus dikenalpasti dan langkah sewajarnya dilaksanakan agar mereka menepati hasrat kepimpinan.

Kerajaan harus bertindak tegas dalam isu ini dan mengambil langkah-langkah yang perlu agar tidak lagi wujud ‘Little Napoleons’ dalam pentadbiran kerajaan.

Kita sedia maklum tentang wujud-nya fenomena ‘warlord’ dan ‘litte Napoleon’ dibeberapa peringkat tinggi pentadbiran sehingga membantut atau mengagalkan terus pelan transformasi kerajaan.

Mereka ini harus di-bendung. Salah satu cadangan ialah agar tempoh jawatan-jawatan yang dikenalpasti sebagai ‘panas’ di-hadkan dan dijadikan jawatan giliran.

Transformasi yang dipelopori kerajaan kini adalah berbeza sama-sekali dengan reformasi jalanan yang suatu ketika dulu menjadi barah dalam masyarakat kita.

Transformasi yang dipupuk di zaman ini bukan lah semata-mata slogan yang di-ciplak dari negara jiran untuk memuaskan nafsu rakus pemimpin yang gila kuasa, pangkat dan kedudukan.

Tuan Yang DiPertua,

Siapa yang makan cili, sudah semestinya akan terasa pedasnya. Mereka yang mahir menciplak-lah yang akan tampil menuduh orang lain untuk menutup kelemahan diri sendiri.

Kita jangan lupa akan individu yang suatu ketika dahulu menciplak secara total pelan pemulihan ekonomi International Monetary Fund (IMF) dan saranan World Bank yang amat dangkal sehingga terpaksa dipecat demi keselamatan negara.

Saya yakin kerajaan ketika ini, yang di-pimpin Datuk Seri Najib Tun Razak, mampu merancang ekonomi tanpa perlu merujuk terlebih dahulu kepada pakar ekonomi bergaji 1-Ringgit, sepertimana mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mampu menyelamatkan kita ketika krisis ekonomi pada tahun 1997/98.

Sememangnya saya amat terkejut apabila terdengar suara sumbang individu didalam Dewan yang Mulia ini semalam yang mendabik dada, tanpa sedikit pun rasa malu, membayangkan bahawa dia-lah yang bertanggungjawab menyelamatkan ekonomi negara ketika krisis tahun 1997/98.

Sedarlah wahai saudara, Tuhan maha mengetahui dan rakyat bukan bodoh seperti yang anda harapkan.

Tuan Yand DiPertua,

Setelah menyaksikan video ‘Undilah’ yang hangat diperkatakan baru-baru ini saya rasa pakar ekonomi bergaji 1-Ringgit itu besar kemungkinan akan dipecat sekali lagi kerana pengganti telah mula ditonjolkan secara terbuka.

Apa yang saya bongkarkan tempohari berhubung rancangan sulit untuk menggantikan pakar ekonomi bergaji 1-Ringgit telah mula menampakan bukti yang nyata dimana ada pemimpin baru, yang menceritakan tentang ‘banyak masalah’, di-dukung sebagai ikon golongan muda.

Kini segalanya sudah terang, tak perlulah saya suluh lagu. Saksikan lah video ‘Undilah’ untuk mengenali bakal ketua pembangkang yang baru, dan janganlah tidak mendaftar sebagai pengundi walaupun anda tidak setuju dengan video ‘Undilah’ atau pemimpin ‘banyak masalah’ yang ditonjolkan.

Tuan Yang DiPertua,

Ketika kita menyambut baik rancangan belanjawan negara yang dibentangkan YAB Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, saban tahun timbul persoalan tentang peranan dan tanggungjawab sektor swasta serta syarikat-syarikat berkaitan kerajaan atau GLC dalam memantapkan lagi falsafah kerajaan demi kesejahteraan rakyat.

Sekali lagi pelbagai bentuk kemudahan serta pelepasan cukai di-peruntukan agar sektor swasta dapat bersama kerajaan mendukung cita-cita dan aspirasi rakyat Malaysia.

Sudah tiba masanya sektor swasta, terutamanya konglomerat-konglomerat yang selama ini meraih keuntungan dalam situasi yang aman, damai dan dikurniakan kestabilan politik yang berpanjangan ini membalas budi negara bertuah ini.

Apakah hanya kerajaan sahaja yang bertanggungjawab ke-atas kesejahteraan rakyat manakala sektor swasta hanya mementingkan keuntungan dan kedudukan Bursa Saham semata-mata?

Tuan Yang Dipertua,

Salah satu bidang yang amat memerlukan sokongan serta dokongan pihak swasta yang lebih menyeluruh ialah bidang sukan tanahair.

Walaupun pada masa ini pihak swasta menjadi rakan yang aktif dalam beberapa sukan teras namun kerjasama ynag menyeluruh dan lebih bermakna harus dipelopori, terutamanya dari segi kerjasama jangka panjang.

Peruntukan yang digariskan dalam Bajet Rakyat 2012 disambut baik, terutamany penyediaan gelanghang Futsal yang kini menjadi trend gaya hidup golongan belia, namun usaha kerajaan ini harus ditambahnilai oleh sektor swasta menerusi kerjasama yang lebih spesifik.

Tuan Yang DiPertua,

Untuk makluman Dewan Yang Mulia ini, di negara Jepun sejumlah USD 120 juta atau kira-kira 400 juta ringgit diperuntukkan kepada Japan Football Association (JFA) setiap tahun menerusi penaja korporat serta sumbangan kerajaan untuk membangunkan sukan no:1 dunia itu.

Jika tak silap saya, FAM hanya diperuntukan tidak lebih 30 juta ringgit setahun tetapi kita mengharapkan agar sukan bolasepak bertaraf dunia. Kritikan datang secara percuma tetapi hakikatnya adalah amat pedih.

Jika dahulu tajaan syarikat pengeluar rokok dan arak menjadi punca utama kini sumber itu tidak benarkan selaras dengan peraturan antarabangsa.

Dikesempatan ini saya ingin menyarankan agar, disamping kita menggalakkan penglibatan sektor swasta yang lebih bermakna, kerajaan mungkin boleh menimbang penambahan peruntukan.

Mungkin sebahagian daripada cukai jualan rokok dan arak (sin tax) yang dikutip kerajaan boleh disalurkan kepada persatuan sukan seperti FAM agar masa depan sukan negara tidak senantiasa mendung menanti ribut.

Tuan Yang DiPertua,

Kontroversi berkenaan syarikat berkaitan kerajaan atau GLC nampak-nya tidak pernah reda sejak kepimpinan terdahulu.

Jika dahulu sebuah syarikat kecil seperti ECM Libra dibenarkan ‘menelan’ syarikat milik kerajaan Avenue Capital tanpa penjelasan ynag sewajarnya, kini muncul pula beberapa kes yang baru.

Pembelian 30% saham E&O Berhad oleh Sime Darby Berhad untuk satu jumlah yang tidak masuk akal sama-sekali harus di-siasat pihak kerajaan kerana terdapat pelbagai bukti kukuh yang menunjukkan ke-arah jenayah komersial, iaitu ‘insider trading’.

Isu penukaran saham atau penggabungan MAS dan penerbangan tambang murah Air Asia, seperti yang di-utarakan rakan saya YB Wangsa Maju, juga menjadi suatu tanda tanya yang besar.

Saya berpendapat isu ECM Libra dan Avenue Capital masih belum selesai dan harus di-siasat semula bersama Sime Darby – E&O, MAS – AirAsia serta kontroversi yang melibatkan Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Tan Sri Zarinah Anwar serta suaminya Datuk Azizan Abdul Rahman - kerana individu yang sama kelihatan terbabit dalam kontroversi – kontroversi terkini.

Tuan Yang DiPertua,

Sepertimana yang di-cadangkan untuk menjamin penerimaan sepenuhnya dasar transformasi di kalangan penjawat awam, pegawai tertinggi GLC juga harus di-pantau dengan lebih dekat agar kuasa ynag melampau tidak menjurus ke-arah amalan rasuah dan salahguna kuasa.

Pegawai GLC yang terbukti menyeleweng harus di-ambil tindakan yang tegas agar ianya menjadi pengajaran kepada yang lain, manakala yang di-ketahui terlibat dalam kes penyelewengan tetapi kurangan bukti untuk di-sabitkan kesalahan harus di-pindahkan serta-merta ke-jawatan lain.

Baru-baru ini timbul pula ura-ura tentang penyalahgunaan kuasa yang berleluasa serta penyelewengan dalam syarikat GLC telekom Malaysia Berhad.

Mungkin Menteri yang berkenaan boleh menjawab, apakah benar Menara TM di Bangsar serta Menara Celcom di Jalan Semarak (kedua-duanya milik TM) telah di-jual?

Saya harap cerita ini hanya khabar angin sahaja namun berdasarkan tingkahlaku mereka yang menerajui GLC – GLC kita yang lain, saya tidak terkejut langsung dengan khabar ini.
Sekali lagi saya ingin mendesak agar skandal penggabungan ECM Libra dan syarikat GLC Avenur Capital di-siasat semula kerana adalah mustahil untuk mana-mana pihak untuk menguasai sebuah GLC dengan asset tunai melebihi 3 BILLION ringgit tanpa apa-apa bayaran tunai, walaupun 1 ringgit.

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara pernah menyiasat skandal ECM Libra – Avenue Capital ini namun kesudahan-nya agak terbantut dan isu-isu yang kontroversi masih belum terjawab sehingga hari ini.

Saya mendesak agar Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara membuka kembali fail lama ini bagi mengelak GLC lain daripada menjadi mangsa permainan silap-mata yang serupa.

Janganlah wujud keadaan di-mana penjawat awam bergaji rendah harus patuh kepada segala garis panduan dan tatacara manakala yang menerima imbuhan ratusan ribu ringgit bebas menyeleweng syarikat kerajaan dengan bantuan penyangak dari luar.

Kita harus adil dalam perkara ini dan bukan-nya mengamalkan sikap pilih kasih seperti dalam parti DAP.

Wakil Rakyat biasa, bekas aktivis HINDRAF, di-gantung serta-merta selama enam bulan kerana cadangan ingin menukar rupa-bentuk Jalur Gemilang dalam Facebook tetapi Ketua Menteri yang memburukkan negara dan bercakap berbohong bebas tanpa apa-apa tindakan.

Tuan Yang DiPertua,

Saya amat kecewa dengan tindakan beberapa kerat anggota dewan yang mulia ini yang menolak bulat-bulat cadangan kerajaan untuk mengkaji semula elaun anggota Parlimen, termasuk gaji pegawai penyelidik serta sewa pejabat.

Kita maklum bahawa tindakan mereka itu hanyalah gimik politik semata-mata namun anggota Parlimen yang lain dijadikan mangsa mainan politik mereka ini.

Mungkin Ketua Pembnagkang dan beberapa kerat kuncu-kuncunya tidak memerlukan sedikit kenaikan elaun kerana mereka mungkin menerima peruntukan yang lumayan dari luar negara untuk memburukan kerajaan kita.

Sama seperti media online yang menerima dana asing untuk memburukkan negara sendiri, seperti Malaysiakini dan sekutunya, kita tahu Ketua Pembangkang pun mempunyai pelbagai sumber kewangan dari bermacam-macam tabung Yahudi yang bertopengkan demokrasi.
Kalau dah kenyang dengan duit haram, janganlah halang yang halal untuk orang lain.

Tuan Yang DiPertua,

Keamanan, keselamatan serta kestabilan sosial dan politik adalah amat penting bagi kemajuan ekonomi kita dan pencapaian ini sememangnya menagih pengorbanan dan kerjasama dari segenap lapisan masyarakat pelbagai kaum.

Tanpa keamanan yang kita kecapi selama ini, kehidupan seharian tidak akan selamat dan pelabur asing tidak akan mendekati kita. Lihat sahaja nasib negara-negara yang kini masih bergolak.

Hampir kesemua negara yang kini dilanda pelbagai pergolakan aman satu ketika dahulu tetapi disebabkan pengkhianat di-kalangan mereka dan musuh dari luar, negara yang kaya dan tersohor seperti Libya dan Syria pun hampir runtuh sepenuhnya.

Tidak dapat dinafikan bahawa kita amat terhutang budi kepada pasukan keselamatan negara yang saban hari berkorban demi keamanan ini.

Pengorbanan pihak Polis Di-Raja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia tidak ada tolok bandingnya. Dengan sebab itu saya menyambut baik peruntukan kerajaan melebihi 1 Billion ringgit untuk pasukan keselamatan kita serta keluarga mereka.

Tuan Yang Di-Pertua,

Bukan sahaja pihak Polis dan Tentera, malah hampir 62,000 bekas anggota pelbagai unit pasukan bantuan seperti Home Guard, Special Constable, Extra Police Constable, Auxilliary Police, Women Auxilliary Police, Women Special Constable, Border Scout dan Jungle Scout serta balu mereka juga diperuntukan sejumlah 3,000 ringgit dalam Bajet Rakyat 2012.

Tuan Yang DiPertua,

Saya ingin menggulung ucapan ini dengan menarik perhatian kepada salah satu peruntukan Bajet Rakyat 2012 yang jelas menunjukan dasar kerajaan yang di-tunjangi Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sewajarnya langkah ini harus di-beri setinggi-tinggi penghargaan kerana ianya jelas mempamerkan sikap terbuka, professionalisma serta langkah menongkah arus meletakkan asas yang kukuh kepada dasar transformasi negara.

Peruntukan tambahan 10juta ringgit untuk Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaanadalah amat signifikan kerana ianya jelas menunjukkan intipati serta isihati kepimpinan kerajaan.

Saya tahu Yang Berhormat Bukit Gelugor, walaupun dari pihak pembangkang, telah secara professional dan terbuka mengiktiraf serta menyokong dana untuk menyediakan khidmat guaman percuma kepada Orang Kena Tuduh dalam kes jenayah.

Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan ialah bukti bahawa setiap rakyat mempunyai hak masing-masing dibawah langit Malaysia yang kita junjung ini, walaupun yang berhak itu seorang penjenayah.

Peruntukan 10 juta untuk Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan mungkin satu jumlah yang kecil berbanding jumlah keseluruhan Bajet Rakyat 2012, tetapi langkah kecil berhati besar inilah yang mengukuhkan lagi falsafah ‘1Malaysia – Rakyat DiDahulukan, Pencapaian DiUtamakan’.

Tuan Yang DiPertua,

Saya mohon menyokong Rang Undang-Undang Perbekalan 2012.


Terima Kasih,

ZAHRAIN MOHAMED HASHIM


2 comments:

SSS Admin said...

Sekalung ucapan jutaan terima kasih kepada Yang Berhormat di atas ucapan sokongan Yang Berhormat di Parlimen.

"SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA"

"SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA"

Anonymous said...

YB DS,
Terdapat ramai kakitangan kontrak Skim Perkhidmatan Singkat (SPS) Pembantu Kesihatan Awam yang berada dalam perkhidmatan awam akan tamat kontrak penghujung 2011. Namun tiada khabar mengenai penyambungan mereka dalam pembentangan Bajet 2012. Amat mendukacitakan jika kontrak mereka tidak disambung setelah hampir 3 tahun mereka berkhidmat di kementerian & jabatan kerajaan, menjadi kakitangan sokongan yang berkemahiran tinggi dalam membantu urusan awam.