Monday, February 14, 2011

Mana Kredibiliti Karpal Singh ?


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Saya amat tertarik dengan kenyataan Pengerusi DAP YB Karpal Singh dalam akhbar TheStar hari ini (14 Feb, 2011) berhubung Operasi Lalang pada tahun 1987.

Saya tidak ingin mempersoalkan mengapa, kenapa dan bagaimana Karpal dan sekutunya yang lain ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada ketika keselamatan Negara diancam puak ekstremis perkauman dan chauvinis.

Apa yang menarik ialah tindakan Karpal mendesak dan mencabar Tun Dr.Mahathir Mohamad untuk menamakan pemimpin pembangkang yang beliau (Dr.Mahathir) temui sebelum Karpal dan sekutunya yang lain ditahan dibawah ISA di Kem Tahanan Kamunting.

Tindakan Karpal yang tiba-tiba melompat mencabar Dr.Mahathir pada ketika ini nampaknya tidak lebih dari strategi beliau untuk mengalihkan tumpuan umum dan melepaskan diri dari isu yang lebih besar.

Untuk makluman semua, Karpal terloncat-loncat berikutan kenyataan Dr.Mahathir dalam buku terbaru Tom Plate bertajuk Doctor M: Operation Malaysia.

Dalam buku tersebut Dr.Mahathir menyatakan bahawa Operasi Lalang 87 adalah operasi keselamatan dan bukannya tindakan politik. Dr.Mahathir juga menyebut tentang pertemuan dengan ahli politik pembangkang sebelum mereka di-klasifikasikan sebagai ‘ancaman’ kepada keselamatan Negara.

Pada pendapat saya tindakan terkini Karpal tidak lain dari ingin lari dari masalah sebenar beliau.

Karpal menghadapi masalah kredibiliti sebagai seorang peguam dan sebagai ahli politik veteran akibat watak ‘dua-alam’ beliau berhubung pertuduhan kesalahan LIWAT terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Karpal juga nampaknya terjerat dengan mainan politik kotor berhubung Suruhanjaya Siasatan Di-Raja berhubung kematian Teoh Beng Hock.

Kenyataan-kenyataan saya sebelum ini amat jelas berhubung isu-isu ini dan saya menasihatkan Karpal agar menjawab persoalan-persoalan tersebut terlebih dahulu sebelum mencabar orang lain.

Karpal harus berani membersihkan dirinya dan profesion guaman itu sendiri dan bukan bertindak sebagai seorang pengecut.

Tidak mungkin ‘Harimau Jelutong’ kini dayus dan mula melarikan diri dari kenyataan.

Apakah Karpal masih ada kredibiliti?

Terima Kasih

Zahrain Mohd Hashim

Ahli Parlimen Bayan Baru.

4 comments:

Anonymous said...

between karpal's and your credibility... you have none

Anonymous said...

Saya rasa kalau Karpal Singh ini terus didesak nanti dia lari bawa wheelchairnya seperti USOP dalam HANTU KAK LIMAH BALIK RUMAH.

CHE CERITA! CHE CERITA! CHE CERITA!

Anonymous said...

jom berubah, selamatkan malaysia dari anwar ibrahim

Carca Merba said...

“Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan akhirat, dan (ingatlah) Allah mengetahui(segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian)” >>>>Surah An Nur ayat 19